Jorma Kajaste

Kaikki blogit puheenaiheesta Pelit

Uusi elinkeinoministeri höpsi innovaatioista

Pelit eivät ole innovaatioita sen enempää kuin romaanit tai sävellyksetkään. 

Katri Kulmuni

”Malliesimerkki on tietenkin peliyhtiö Rovio, joka vihaisilla linnuillaan nosti alan arvostusta kotimaassaan. Peleistä tuli korkean tason innovaatioita.”  

 

Hallitusohjelma höpsi innovaatioista:

Lapset ja älylaitteet 3

Mikko Meriläisen ja Mona Moisalan artikkelista (kuva 1) käynee selville, että kyse on kouluikäisistä.  Nuoremmista ei kai sitten väliä, vertaa kuva 2. Tämäkin viittaa tuohon: 

Yle PERJANTAI höpsi leikkimisestä

Toimittajan mukaan digipelaaminen on yksi leikin muoto. Ei ole:  

Tässä leikkimisen ja pelaamisen vertailu:

"Leikki esittää todellisuutta symbolisesti, mielikuvituksellisesti, leikisti."
Pelit eivät yleensä.

"Leikki edellyttää leikkijöiden omaehtoista ja aktiivista sitoutumista siihen."
Pelit addiktoivat, koukuttavat.

T&T höpsi peleistä

Pelit eivät innovaatioita, teknologiaa tai teollisuutta. Pelit ovat onnenkantamoisia. 

Pelit eivät ole teollisuutta sen enempää kuin kirjat tai elokuvat. 

Pelit toistavat vanhoja teemoja siinä missä kirjallisuus tai elokuvat. Todella uusia ideoita syntyy ehkä kerran vuosikymmenessä. 

Ylen uutiset höpsi Assemblyn innovaatioista

Höpöä tuplasti: 

”Assemlyn Demoscenessä tehdään peli- ja tietokonekulttuurin kokeiluja ja innovaatioita". 

Pelit eivät voi olla innovaatioita sen enempää kuin  vaikkapa kirjat ja elokuvat. Toisekseen innovaatioista voi ylipäätänsä puhua vasta kun tuote on menestyksellisesti lanseerattu markkinoille. 

Uutiset käytti myös harhaista termiä e-urheilu, vaikka kyse oli vain e-kilpailusta.

 

 

 

 

 

 

Hesari höpsi keksinnöistä

Pelit ovat sisältötuotteita ja ne ideoidaan, kirjoitetaan, sävelletään, kuvataan, kehitetään ...  siinä missä kirjat, sävellykset ja elokuvatkin. Ei siis KEKSITÄ, kuten kuva väittää. Voi vain ihmetellä mistä tuollainen laajalti levinnyt käsitesekoilu johtuu. Itse oln käyttänyt tuosta syndroomasta termiä KÄSITEVAMMAISUUS.

Kansallinen lottovoitto

Digipelit ovat hittivetoisia onnenkantamoisia. Vain äärimmäisen harvat pelit tuottavat ja nekin varsin rajoitetun ajan. Moniko startup pystyy panemaan markkinointiin 400 miljoonaa vuodessa kuten Supercell? 

Toisekseen peli-ideat ovat muunnelmia kourallisesta teemoja, joten todellisilla uutuuksilla ei markkinoita räjäytetä. 

Kiitokset kuitenkin Supercellin väelle kansallismielisyydestä!

 

Onnenkantamoisilla pörssiin: 

Turun yliopiston harhainen dosentuuri

 

Englanninkielen game voi suomeksi tarkoittaa sekä peliä että leikkiä. Siitä ehkä  johtuu Turun yliopiston käsitteellisesti harhainen nimike  peli- ja leikkitutkimuksen dosentti, kuva 1. Nimetyn dosentin tutkimusala liittyy selvästi vain digipeleihin, kuva 2. 

Tutkimuksen epäpätevät rahoitusbyrokraatit

Tutkimukseen ja kehitykseen halutaan lisää rahaa. Ei se auta ennenkuin rahoituspäätöksiä tekevät byrokraatit vaihdetaan. 

Tekes panee miljoonia hömppään: 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/154408-tekes-pannut-miljoona...

Ja tukee pelien tekemistä, vaikka kyseessä on sisältötuotanto:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/201625-tekes-hopsii-pelia...

Suomen Akatemia höpsii strategioista:

Käsitehömppää "opetusinnovaatioista"

Pelit ja opetusohjelmat eivät voi olla innovaatioita sen enempää kuin kirjat, sävellykset ja elokuvatkaan.  

”Suomen ja maailman kouluissa tapahtuu valtavasti hienoja asioita. Haluamme auttaa näitä innovaatioita leviämään. Tavoitteemme on olla maailman johtava opetusinnovaatioiden asiantuntija vuoteen 2020 mennessä”, HundrED:in toimitusjohtaja Saku Tuominen sanoo Kauppalehdessä.

Julkaise syötteitä